Bransjenyheter

Siri Seljeseth vant Frilansprisen 2016

Siri Seljeseth er vinner av Frilansprisen 2016 som ble delt ut 23. mars på Caféteatret.

Norsk Skuespillersenter deler hvert år ut Frilansprisen – Frilansskuespillernes egen pris. Etter den nasjonale nominasjonsrunden stod juryen igjen med tre kandidater: Peder Opstad, Mari Moe Krysinska og Siri Seljeseth. Valget falt på sistnevnte. Her er juryens begrunnelse:

«Som ung skuespiller valgte den nominerte å skape både sin egen arbeidsplass, en egnet rolle og et kunstnerisk verk. I arbeidet med dette har den nominerte også skrevet gode roller for en rekke andre unge frilansskuespillere, og skapt et produkt av høy kvalitet som har løftet fram en rekke nye ansikter. I tillegg belyser og tematiserer verket den vanskelige hverdagen som unge kunstnere ofte befinner seg i; baksiden av medaljen av hva det koster å være frilanser og hva som er en frilansers kår. Kunsten å holde ut samtidig som man unner sine kolleger suksess. Dette er problematikk som det er svært viktig blir løftet frem i offentlighetens lys, og den nominerte evner å gjøre det med vidd, humor og innsikt.

Med TV-serien Unge Lovende utviser den nominerte en gjennomslagskraft og gjennomføringsevne som er til stor inspirasjon for andre frilanskunstnere, samtidig som hun løfter frem frilansskuespilleres hverdag.

Hun gjør seg dermed til en verdig vinner av Frilansprisen – Frilansskuespillernes egen pris, og på vegne av Norsk Skuespillersenter og Norsk Skuespillerforbund er det en glede å få overrekke prisen til Siri Seljeseth.»

Årets jury har bestått av Linn Meyer Kongshavn; kunstnerisk konsulent i Norsk Skuespillersenter, Knut Alfsen; forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund og Gard B. Eidsvold; fjorårets vinner.

Prisutdelingen

Selve prisutdelingen foregikk på Caféteatret i Oslo torsdag 23. mars. Før utdelingen av prisen fikk publikum en presentasjon av de tre nominerte, og kunstneriske innslag med Kjersti Elvik og Bjørge Verbaan, Fredrik Høyer og DJ Bendik Baksaas, utdrag fra Fighting Gravity med Andrea Vik, utdrag fra ICloni med Lisa Lie, Hellstrings og koret DUHT.

Om vinneren

Siri Seljeseth ble født i 1988 og har sine røtter i Haugesund. Hun ble ferdigutdannet skuespiller på Nordisk Institutt for Scene og Studio i 2011, og jobber nå både som skuespiller, komiker, manusforfatter og idéutvikler.  Etter en, som kjent, noe utfordrende start på skuespiller- og stand-up-karrieren, skapte Siri en arbeidsplass for seg selv og flere andre unge frilansskuespillere da hun i 2014 skrev manuset Unge lovende. Produksjonsselskapet Monster kjøpte ideen og laget TV-serien som ble en knallsuksess for NRK – en serie som har løftet fram en rekke ukjente fjes, inklusive Siri selv, samt belyser og tematiserer den vanskelige hverdagen som unge kunstnere ofte befinner seg i. For Unge lovende vant Seljeseth i 2016 Gullruten for beste manus, Oslo Kunstnerpris og UT-awards for beste tv-drama. En tredje sesong av serien er allerede planlagt.

Om Frilansprisen

Frilansprisen skal hedre en frilansskuespiller som i løpet av det siste året og/eller i sin foreløpige karriere har jobbet målbevisst og variert i sitt skuespillerarbeid, har vist vilje til å videreutvikle seg og fornye sine kunnskaper, har bidratt positivt til frilansmiljøet og som gjerne har gjort en innsats utenom det vanlige for å fremme frilansskuespilleres kår og miljø i Norge.

Prisen ble lansert i 2010, og deles ut årlig av Norsk Skuespillersenter. Vinneren velges av en jury bestående av fjorårets vinner Gard Eidsvold, leder av Norsk Skuespillerforbund Knut Alfsen og kunstnerisk konsulent for Norsk Skuespillersenter Linn Meyer Kongshavn. Prisen består av et stipend på kr. 10 000,- samt et diplom spesialdesignet av Linn Ramm Østgaard.

Tidligere vinnere

2015 – Gard Bjørnstjerne Eidsvold

2014 – Cici Henriksen

2013 – Bernt Bjørn