Bransjenyheter

Årets nominasjoner til Musikkteaterprisen er klare

For syvende gang skal norsk musikkteater feires, og 9. april fylles Chat Noir Teater igjen av festglade mennesker. Årets beste musikalforestilling skal hedres og årets beste musikalartist skal hylles.

Musikkteaterprisen er Norges eneste pris som løfter frem landets musikkdramatiske scenekunst og dets utøvere, i ett ellers mangfoldig norsk teaterlandskap. Musikaler/musikkdramatiske verk er sterkt økende i teatrenes programmering, og med stor fagkompetanse i alle ledd er forestillingene gjentagende vinnere hos publikum. Dette har gjort juryens arbeid både spennende og faglig utfordrende ved årets juryering. Fagjury for teateråret 2017 består av 5 personer med unik  kompetanse innen det musikkdramatiske felt:

Juryens leder: Cynthia Kai, Koreograf/Regissør

Juryens medlemmer: Ola B. Johannessen/regissør, Ole Anton Thomassen/pedagog sang, Borghild Maaland Eberson/kritiker, Gisle Kverndokk/Komponist.

Musikkteaterforum er stolte over å presentere årets nominerte for teateråret 2017, med juryens begrunnelse:

The Book of Mormon – Det Norske Teatret
Av Trey Parker og Matt Stone

Den vanvittig morsomme musikalen fra teamet bak South Park er om mulig blitt enda morsommere på Det Norske Teatret. Det skyldes blant annet Are Kalvøs elegante og frodige norske oversettelse, hvor han for eksempel lar den forelskede misjonæren Arnold ustoppelig feilhuske sin afrikanske deilighets navn. Via de utroligste varianter er den vakre Nabulungi godt uti annen akt blitt til Navarsete!

Det samme overskudd av humor og humør preger hele produksjonen i Vidar Magnussens regi; oppfinnsom regi og koreografi, lekkert arrangert musikk, gode sang- og spilleprestasjoner i en funksjonell, vakker og original scenografi. Ingen Broadway-kopi dette, men en førsteklasses norsk festaften på Det Norske Teatret.

Les Misérables – Folketeateret
Av Alain Boublil og Claude-Michel Schönberg

Produsent: Scenekvelder as

Per-Olav Sørensen har med sin regi på Les Misérables på Folketeatret skapt en råere og mer realistisk versjon av dette mektige musikalske epos. I et scenerom preget av mørke og nøkternhet, gis det også rom for sårbarhet og lidenskap. Det religiøse aspektet; Barmhjertighets- og hevnmotivet, går som en sitrende streng gjennom hele forestillingen i duellen mellom den tidligere straffangen Jean Valjeans barmhjertighet og inspektør Javerts rasende hevntokt. Regissørens valg av aktører som representerer forskjellig musikalske ståsted, bidrar til at musikalens fargerike persongalleri får tydelige ulike uttrykk.

Robin Hood – Rai Rai i Sherwoodskogen – Trøndelag Teater
Av Mads Bones og Olve Løseth

Robin Hood; Rai Rai i Sherwoodskogen er en forestilling full av livsglede og høy kvalitet. Det vises i alt fra lysdesign til de minste kreative detaljer i kostymene; en oppvisning i glede – blott til lyst. Castingen er utmerket og aktørene underholdende. De musikalske arrangementene av diverse sider av ”trønderrocken” er nydelige, uventede og ypperlig utført av orkesteret og skuespillerne. Manuset er godt balansert og inneholder ikke et kjedelig øyeblikk. Koreografien kler oppsetningen. Regissørenes konsept som helhet – er en helhet, derfor er dette en produksjon av høy kvalitet.

The Sound of Music – Hålogaland Teater
Av Richard Rodgers, Oscar Hammerstein II, Howard Lindsay og Russel Crouse

Hålogaland Teaters oppsetning av The Sound of Music er musikkteater av høy kvalitet. Ivar Tindbergs regi er musikalsk og lyttende, og gir dramaet og musikken plass. Scenografien er slående med mange muligheter som utnyttes på en effektiv måte. Det musikalske holder høyeste kvalitet, med lekre orkesterarrangementer og flotte sangprestasjoner, både i korpartier og solonumre. Med et ensemble hvor alle holder høyt nivå, særlig de fantastiske barna, viser denne oppsetningen at ”The Sound of Music” fremdeles er en aktuell og gripende musikal.

De nominerte til årets Musikkteaterpris: Årets musikalartist:

Ingebjørg Kosmo, rollen som Abbedissen i The Sound of Music – Hålogaland Teater
Ingebjørg Kosmo har hatt en lang karriere på operascenen, med store, minneverdige rolletolkninger. Når hun nå tar steget inn på musikalscenen, gjør hun det med bravur. Hun har en varme og en autoritet på scenen som gjør at Abbedissen i denne forestillingen blir et kraftsentrum. Med styrke, dramatisk nerve og stor musikalitet løfter hun ord og toner i sin store sang, ”Climb ev’ry mountain”, til en uforglemmelig opplevelse.

Hans Marius Hoff Mittet, rollen som inspektør Javert i Les Misérables på Folketeateret.
Hans Marius Hoff Mittet har gått gradene i norske musikalhistorie og vokst seg til å bli en av de beste vi har i sjangeren. Senest i fjor var han nominert til Musikkutkastteaterprisen som grev Danilo i ”Den glade enke”. Sist høst gjorde han et suverent og mektig inntrykk i rollen som inspektør Javert i ”Les Miserables” på Folketeateret. Rollen som Javert var mer kompleks enn det som ofte er vanlig, og Hoff Mittet la all sin musikalske tyngde, tydelige diksjon, varierte kroppslige og musikalske uttrykk i rollen til en mann som er jaget av sin strenghet mot plikten

Kristoffer Olsen, rollen som misjonær Arnold Cunningham i The Book of Mormon – Det Norske Teatret
Relativt fersk fra diverse auditions for samme rolle i London, feier Kristoffer Olsen som en tornado inn på Det Norske Teatrets hovedscene. I «side-kick» rollen som den nyutdannete mormon-misjonæren Arnold Cunningham legger han ikke bare det afrikanske fantasilandet under seg, også publikum hikster av henrykkelse! Han viser seg også som en særdeles talentfull sanger og danser. Det skal bli spennende å følge Kristoffers videre karriere. Hans innfult naive misjonær vil bli husket for sin oppriktighet og medfødte lederegenskap, en humørfylt religionsstifter mange av oss kunne ha glede av på døren.

Hilde Louise Asbjørnsen, i rollen som Konferansieren i Cabaret, Oslo Nye Teater
Hilde Louise Asbjørnsen har etter en årrekke med store roller i blant annet The Producers, Guys and Dolls og Chicago etablert seg som en markant musikalartist. Hun spiller på mange strenger I sin rolletolkning som konferansieren i Oslo Nyes oppsetning av musikalen Cabaret. I norsk sammenheng er det første gang rollen spilles av en kvinne. Hilde Louise gir rollen androgyni og flytende seksualitet. Som publikum fengsles vi av hennes portrettering av rollen. Hun holder hele forestillingen i stramme tøyler. Den tekstlige timingen er formidabel og musikalsk viser hun stort overskudd.