Bransjenyheter

Privatkopieringen har aldri har vært høyere

Det har aldri blitt kopiert mer TV, film og musikk: Samtidig som den totale kopieringen i Norge øker, holder andelen av ulovlig kopiering seg stabil. Det viser en fersk undersøkelse fra opphavsrettsorganisasjonen Norwaco.

Undersøkelsen «Kopiering av opphavsrettslig beskyttet innhold i 2013» som Ipsos MMI har utført for Norwaco, viser at det totale antall kopieringer fortsatt øker: Antall lovlige og kompensasjonsberettigede kopier øker fra 978 millioner kopier i 2012 til 1,2 milliarder kopier i 2013. Det tilsvarer en økning på ca. 16 prosent.

Det er særlig kopiering av filmer og underholdningsprogrammer som øker.

Cathrine Nagell, direktør i Norwaco, mener økningen kan ha sammenheng med at stadig flere har TV mottakere med opptaksmuligheter:

– Det har skjedd en stor utvikling på TV fronten, og å ta opp fra TV har blitt veldig enkelt etter hvert. De senere årene har også antallet husstander med PVR eller andre opptaksmuligheter økt betydelig, samtidig som også lagringskapasiteten har økt, sier Nagell.

Undersøkelsen viser også at kampen mot ulovlig fildeling gir resultater:

Andelen ulovlige nedlastninger holder seg stabil

I 2008 ble 1,2 milliarder sanger piratkopiert i Norge. I 2013 har tallet sunket til 250 millioner. Nå viser den ferske undersøkelsen «Kopiering av opphavsrettslig beskyttet innhold i 2013» som Ipsos MMI har utført for Norwaco, at kampen mot ulovlig fildeling gir resultater: Omfanget av piratkopiering av musikk, film og TV-serier i Norge har stabilisert seg.

I 2009 utgjorde andelen ulovlige nedlastninger hele 47 prosent av alt kopiert materiale i Norge. I 2012 var andelen sunket til 28 prosent, og i fjor holdt den seg stabil på 29 prosent. Tallene inkluderer både ulovlig nedlastning og ulovlig kopiering fra fysiske formater og harddisker.

Cathrine Nagell, direktør i Norwaco, tror det har mye å si at de lovlige streaming- og nedlastningstjenestene etter hvert har blitt godt etablert i markedet.

– Folk er i dag mer bevisste på at piratkopiering er ulovlig. I tillegg finnes det nå en rekke gode, lovlige alternativer. Veldig mange av oss bruker TV- og musikktjenester som Wimp, Spotify, HBO eller Netflix i stedet for å laste ned ulovlig, sier Nagell.

Om Norwaco:
Opphavsrettsorganisasjonen Norwaco har i 30 år jobbet for å sikre at 50 000 norske kunstnere, fotografer, produsenter og andre rettighetshavere får rettmessig betalt for bruk av deres åndsverk.

Norwaco inngår avtaler om sekundær utnyttelse av lyd og levende bilder, krever inn vederlag for bruken, og fordeler dette videre til rettighetshavere.

Norwaco fordeler også statlig kompensasjon for lovlig, privat kopiering.

Om privatkopiering:
Det er tillatt å dele lyd- og billedproduksjoner som er lovlig kjøpt med nære venner og slektninger.

For dette mottar rettighetshaverne en kompensasjon for tapte inntekter som tildeles over statsbudsjettet.

Kompensasjonen går til individuelle rettighetshavere og fordeles av Norwaco på vegne av Kulturdepartementet.