Bransjenyheter

Kutter kutt i kunstnerstipendene

Regjeringen er nå enig med KrF og Venstre i statsbudsjettet for 2014. Det likevel ikke kutt i Statens Kunstnerstipend. Samtidig opprettholdes pressestøtten på 2013-nivå, melder NRK.

I de blås forslag til endringer i statsbudsjettet, foreslo kulturminister Thorhild Widvey (H) et kutt i Statens kunstnerstipend på 15 millioner. Det førte til kraftige reaksjoner fra landets kunstnere, og siden forslaget kom i begynnelsen av november har det vært en voldsom mobilisering i Kunst-Norge, skriver NRK morgenen fredag 15. september.

Etter det NRK kjenner til, har de borgerlige partiene nå blitt enige om at Statens Kunstnerstipend blir stående, og kuttet på 15 millioner frafaller.

Nesten 1500 kunstnere har i år søkt seg til to stipendordninger som skulle erstatte garantiinntekten.

Stipendene for etablerte kunstnere og seniorkunstnere er resultatet av en lang prosess med å finne ordninger som kunne erstatte garantiinntekten. Pengene som ble foreslått bevilget skulle gå til 53 stipender.