Bransjenyheter

Kill them all! gav instruktøren årets kritikerpris for teater. Foto fra forestillingen

Kritikerprisen til Vagn Lid

Årets kritikerpriser ble delt ut 18.september. Årets kritikerpris for teater er tildelt Tore Vagn Lid for regien på Kill them all! ved Nathionaltheatret. Vi gratulerer!

Tore Vagn Lid er regissør, komponist, autor og kunstnerisk leder for Transiteatret-Bergen. Han har en bred teoretisk bakgrunn, inkludert en doktorgrad i anvendt teatervitenskap fra Institut für Angewandte Theaterwissenschaft i Giessen, Tyskland.

- Kill them all er et sjeldent eksempel på hvordan teaterrommet kan fungere som en refleksjons- og diskusjonsarena, uten å gå på kompromiss med den kunstneriske kvaliteten, sa Kritikerlagets representant, Anette Therese Pedersen i sin tale under utdelingen:

- Kill them all! er andre del i en sørgespilltrilogi, og siste del (Judasevangeliet) hadde faktisk premiere ved Den Norske Opera og Ballett for mindre enn ei uke siden. Gjennom hele forestillingstrilogien har det uttalte målet vært å finne fram til en form som kunne ’forene samfunnsmessig overblikk med eksistensielt innblikk’, og som har søkt ’enkeltmennesket i systemet og systemet i enkeltmennesket’. Og med Kill them all! lykkes Lid usedvanlig godt med dette. I forestillingen er det den sosiale krisen i Europa som behandles i en dramatisk form, og som publikum blir vi vitne til et brettspill hvor maktforskjellene mellom spillerne og spillbrikkene kommer stadig tydeligere til syne.

Les om alle utdelingene på http://www.scenekunst.no