Bransjenyheter

Krever boikott av israelsk teater

Nationaltheatret bør bryte samarbeide med det israelske teatret Habima, som spiller i ulovlige bosettinger i Palestina, mener medlemmer i Teatertanken i brev til teaterledelsen.

Nationaltheatret og Habima Teater er to av fem deltakere i det toårige, internasjonale kulturprosjektet «Terrorisms». Habima får statsstøtte fra Israel og er forpliktet til å spille i ulovlige bosettinger på Vestbredden.

12 medlemmer i Teatertanken har skrevet under på et brev som oppfordrer teatret til å avslutte samarbeidet, som de mener legitimerer en ulovlig politikk.

Skuespiller og tillitsvalgt ved Nationaltheatret Birgitte Larsen er glad for kritikken som kommer.

– Dette er en utrolig viktig sak for ensemblet. Vi har fått vite at teatersjef Hanne Tømta har reservert seg mot samarbeid så lenge Habima ikke kan love at de lar være å spille i bosettingene. Sannsynligvis er dette noe Habima ikke kan love, og da vil Nationaltheatret trekke seg, slik jeg har forstått det.

Teatersjef Hanne Tømta sier National finner det er dypt problematisk at Habima spiller i de ulovlige bosettingene, men understreker at kunstnerisk utveksling på tvers av kulturer åpner for både dialog og kritikk,

Les mer i .klassekampen.no/