Bransjenyheter

Bjarte Hjelmeland har mottatt Leif Justers ærespris for sitt bidrag til å fremme og styrke interessen for norsk revykunst.

Justerprisen til Bjarte Hjelmeland

Bjarte Hjelmeland er mandag 16. februar tildelt Leif Justers ærespris.

Æresprisen deles ut av Leif Justers revyfond. Formålet er å fremme og styrke interessen for norsk revykunst og å stimulere til videreutvikling av revyfaget.

- Hjelmeland har 25 års fartstid bak seg som skuespiller, og han har ikke minst gjort det sterkt i komediefaget, sier juryen om årets prisvinner.

Tildelingen fant sted under et lukket arrangement på restaurant Justers i Edderkoppen Teater - en scene Leif Juster selv etablerte og drev fra 1945 til 1965. Med ca. 70 inviterte gjester tilstede, ledet styremedlem Dag Vågsås en tre kvarters hyllest til prisvinneren med flere kunstneriske innslag fra kolleger, venner og samarbeidspartnere.

De siste to årene har Hjelmeland gjort seg bemerket som revyartist med forestillingen «Gu kor gøy!». Hele 65.000 mennesker har sett forestillingen, som avsluttet sin turne med Riksteatret i Kirkenes dagen før prisutdelingen i Oslo. Teatersjef Ellen Horn lovpriste Hjelmelands allsidighet, hans instruktør, gode venn og mentor Toralv Maurstad hyllet prisvinnerens talent og scenetilstedeværelse. Hans tidligere duettpartner Elisabeth Andreassen fremførte to sanger, og Simon Andersen "crashet" selskapet i rollen som en sprudlende Wenche Foss med for anledningen spesialskrevet tekst. Til slutt overrakte Leif Justers datter Siri prisen til en tydelig rørt og takknemlig Bjarte Hjelmeland.

Utmerkelsen, som består av en statuett av Leif Juster signert billedkunstner Nina Sundby, har vært delt ut 32 ganger siden 1981. Blant tidligere prisvinnere finner vi Robert Stoltenberg, Ole Paus, Alfred Næss, Einar Schanke, Yngvar Numme, Elsa Lystad, Egil Monn-Iversen, Tor-Erik Gunstrøm, Sølvi Wang, Toralv Maurstad, Mari Maurstad, Wenche Foss, Harald Heide-Steen Jr., Wenche Myhre, Rolv Wesenlund, Dag Vågsås, Tom Sterri, Bjørn Sand, Øystein Sunde, Andreas Diesen, Øivind Blunck, Siw Anita Andersen, Øyvind Johannesen, Runar Borge, Brit Elisabeth Haagensli, Hilde Lyrån, Hege Schøyen, Brede Bøe, Inger-Lise Rypdal og Ingrid Bjørnov.

Kilde: NTB, www.leifjuster.no