Bransjenyheter

Regissør Per Olav Sørensen var svært fornøyd med to skuespillerpriser til Halvbroren.

Internasjonale skuespillerpriser til Halvbroren

Skuespillerne i Halvbroren stakk av med prisene for både beste kvinnelige og mannlige hovedrolle under FIPA i går.

FIPA (Festival International de Programes Audiovisuels) er en av de største tv-drama festivalene i Europa. Under prisutdelingen i Biarritz lørdag 26. januar gikk begge priser for beste hovedrolle til et norsk tv-drama: Prisen for beste mannlige skuespiller gikk til Frank Kjosås (Fred) og prisen for beste kvinnelige skuespiller til trioen Marianne Nielsen (Boletta), Mariann Hole (Vera) og Ghita Nørby (Den gamle) for deres tolkninger av medlemmene i den brokete familien Jebsen/ Nilsen.

– Det er ekstremt morsomt at norsk TV-drama kan spise kirsebær med de store, sier en fornøyd regissør Per Olav Sørensen i en pressemelding:

– At juryen velger å gi pris til hele gjengen i Kirkeveien, Ghita Nørby, Mariann Hole og Marianne Nielsen, er storveis. De syntes de spilte fletta av de fleste. Og at Frank vant for sin rolle, det satt jeg faktisk og ventet på. Visste utlandet ville like ham, legger han tilAt juryen velger å gi pris til hele gjengen i Kirkeveien, Ghita Nørby, Mariann Hole og Marianne Nielsen, er storveis. De syntes de spilte fletta av de fleste. Og at Frank vant for sin rolle, det satt jeg faktisk og ventet på. Jeg visste utlandet ville like ham, legger han til.

NSF gratulerer med fortjent anerkjennelse!