Bransjenyheter

Helnorsk cast nominert til Frankrikes største teaterpris!

Forestillingen Forget me not med fjorårets skuespillerkull fra Høgskolen i Nord-Trøndelag er nominert til årets beste teaterforestilling i Frankrike i 2013. Vi gratulerer!

-Vi er jo med på et eventyr. Genty er en fantastisk regissør, og det å å i tillegg bli nominert til denne prisen tror jeg ingen av oss hadde klart å forestille oss på forhånd.

Det sier Ánne Mággá Wigelius, en av de unge norske skuespillerne som utgjør ensemblet i forestillingen Forget me not. Etter å ha jobbet med de norske avgangselevene ved Teaterproduksjon og skuespillerfag ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, var den franske regissøren Phillipe Genty så begeistret at han like gjerne ansatte hele klassen i sitt kompani. Forestillingen Forget me not er et samarbeid mellom Teaterhøgskolen i Nordtrøndelag, Compagnie Philippe Genty (FR) og Kulturhuset i Nevers, MNCC (FR). Den svært visuelle produksjonen har spilt for fulle hus i nesten et halt år, og vekker altså begeistring også hos andre franskmenn.

viktig pris

Den franske teaterprisen Palmarès du Thèâtre er etterfølgeren til den tidligere Molièresprisen, som har blitt delt ut siden 1987. Juryen består av 9 kjente personligheter innen fransk film og teater. Forget me not er nominert som en av 10 forestillinger i kategorien Beste teaterforestilling ved offentlige/ institusjonsteatre 2013. Dette er den største teaterprisen i Frankrike og vinneren blir annonsert i en direktesendt seremoni på fransk tv, France 2, den 28. april

- Vi er på turné i Tyskland i april, men håper jo at vi vil få anledning til å følge utdelingen på TV, sier Wigelius på telefon fra Frankrike.

åpner dører

Hele ensemblet i Forget me not består av de norske skuespillerne Stine Fevik, Morten Anda Berg, Annie Dahr Nygaard, Ánne Mággá Wigelius, Maja Bekken, Henrik Hoff Vaagen, Benedikte Sandberg,
Lena Kvitvik og Sjur Marqvardsen, alle tidligere studenter ved skuespillerutdanningen ved Høgskolen i Nord‐Trøndelag.

- Hva vil det bety for dere dersom dere vinner prisen?

- Bare det å bli nominert er jo en stor ære. Vi håper at dette skal åpne noen flere dører for oss, både ute i verden og hjemme i Norge, sier Wigelius.

De har imidlertid nok å gjøre først. Turnéen for de neste to årene innebærer stopp som Moskva, Canada, Sør Amerika, Japan og Israel, samt Sverige - og etterhvert kanskje Norge.

Vi gleder oss!

Kontaktpersoner: