Bransjenyheter

Ståle Bjørnhaug, her i "Ingen skriv til Obersten", mottok Gammlengprisen mandag 4. november.

Gammlengprisen til Ståle Bjørnhaug

Skuespiller Ståle Bjørnhaug er tildelt Fond for utøvende kunstneres pris for meget fortjenstfull innsats i sceniske forestillinger.

Fond for utøvende kunstnere har hvert år siden 1982 delt ut Rolf Gammleng-prisen til utøvende kunstnere som over tid har levert sterke, kunstneriske prestasjoner – ved innspillinger eller i sceniske forestillinger. Fondet ber om forslag fra utøverorganisasjonene, og velger prisvinnerne blant de mange foreslåtte kandidatene. På denne måten blir prisen en heder fra kollegaer, en ros som henger høyt for prisvinnerne.
Årets priser ble delt ut mandag 4. november kl. 18.00 på Hotel Continental i Oslo.

Juryens begrunnelse i kategorien teater:

- Skuespiller Ståle Bjørnhaug  debuterte i 1963 på Nationaltheatret der han var ansatt fram til 1970. Deretter var han 10 år ved den Nationale Scene hvor han bl.a. spilte Varlin i Nordal Griegs Nederlaget, tittelrollen i Brechts Arturo Ui og Mefisto i Stein Winges Faust-oppsetning. Fra 1981 til han ble pensjonist i 2012, var han ansatt ved Det Norske Teatret.

Han er en betydelig dramatisk skuespiller med en stor spennvidde. Av hans mange roller bør særlig nevnes Didrik i Medmenneske, Keiser Julian i Ibsens Keisar og Galilear, og Karenin i Anna Karenina.
I 1986-1987 gjestet han Trøndelag Teater som Brand, og han har også hatt store roller i TV-serier og filmer.

Ståle Bjørnhaug har også gjort store roller innenfor musikkteater, blant annet Alfio i Cavalleria Rusticana på Operaen, Eisenstein i Flaggermusen på Den Nationale Scene, tittelrollen i originalversjonen av Operafantomet og Kaifas i Jesus Christ Superstar.

Vår prisvinner er en meget allsidig sanger og skuespiller, og Fond for utøvende kunstnere takker for innsatsen gjennom et langt liv på de skrå bredder med Rolf Gammleng-prisen for meget «fortjenstfull innsats i sceniske forestillinger».

Organisasjonene som foreslår kandidater er Musikernes Fellesorganisasjon, Gramart, Norsk Artistforbund, Norske Dansekunstnere, Skuespillerforbundet og også fonogramprodusentene i Norge ved Ifpi og Fono. Fondets styreleder deler ut prisene, med unntak av den største prisen – Veteranprisen – som deles ut av vår Kulturminister. Veteranprisen er på kr. 50.000, de øvrige prisene er på kr. 40.000.

Årets andre prisvinnere er:

Veteranprisen:  Anne Grete Preus
Studiomusiker:  Arild Stav
Studiomusiker:  Lise Voldsdal
Samtidsmusikk:  Maja Ratkje
Jazz:   Olga Konkova
Viser/folkemusikk: Odd Nordstoga
Pop/rock:  Kaizers Orchestra
Åpen klasse:  Hilde Marie Kjersem
Dans: Ricardo Daniel Proietto

Les om alle prisvinnerne her