Bransjenyheter

Forlik mellom Norwaco og Get/ Canal Digital

Skuespillerforbundet har lenge omtalt striden mellom tv- og filmarbeidere representert gjennom rettighetsforvalteren NORWACO og kabelselskapene Canal Digital og Get. Denne uken kom det til forlik mellom partene, like før saken skulle opp i retten.

Uenigheten dreier seg om vederlagene som Norwaco samler inn på vegne av medlemmer i NSF og 32 organisasjoner i kunst- og kultursektoren. Norwaco har saksøkt tv-distributørene Canal Digital og Get med krav om at kabelselskapene betaler dem for å vise innhold medlemmene har laget. Innbetaling har ikke funnet sted siden 2011, og skyldig beløp er tidligere anslått til å være rundt 200 millioner kroner

Denne uka skulle konflikten opp i tingretten, men det endte i siste liten med et utkast til forlik.
Innholdet i forliket er foreløpig ikke kjent, da det må godkjennes av selskapenes styrer før offentliggjøring.  Norwacos styre har allerede gitt avtalen sitt godkjentstempel og håper nå på at motparten kommer til samme konklusjon.
Fristen er satt til 30. januar.

- Konflikten omfatter en serie med rettsaker og har vært en utmattende prosess for kunstnerorganisasjonene og medlemmene.  Et viktig bidrag til løsning har vært at kunstnerne har blitt flinke til å passe på at tariffavtalene følges, slik at de beholder rettighetene sine i kontrakter, sier generalsekretær i Norsk Skuespillerforbund, Eirik Djønne:

- Nå faller viktige brikker på plass, slik at man kan begynne forhandlinger om videre vilkår.

Les mer om denne saken i Klassekampen.no