Bransjenyheter

Finalekandidatene til Frilansprisen 2016 er klare

Etter en nasjonal nominasjonsprosess har valget falt på disse kandidatene til Frilansprisen 2016.

Frilansprisen 2016 deles ut på Caféteatret 23. mars, og de tre finalekandidatene som står igjen etter nominasjonsrunden er Siri Seljeseth, Mari Moe Krysinska og Peder Opstad.

Om kandidatene:

Siri Seljeseth

Skuespiller, komiker, manusforfatter (f.1988). Utdannet skuespiller på Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) 2007 – 2011. Siri Seljeseth skapte en arbeidsplass for seg selv og flere andre unge frilansskuespillere da hun i 2014 skrev manuset Unge lovende. Produksjonsselskapet Monster kjøpte ideen og laget TV-serien som ble en knallsuksess – en serie som har løftet fram en rekke ukjente fjes, inklusive Siri selv, samt belyser og tematiserer den vanskelige hverdagen som unge kunstnere ofte befinner seg i. For Unge lovende, vant Seljeseth i 2016 Gullruten for beste manus, Oslo Kunstnerpris og UT-awards for beste tv-drama. En tredje sesong av serien er allerede planlagt. Hun jobber også som standupkomiker, med ideutvikling og har skrevet for andre serier på NRK.

Mari Moe Krysinska

(f. 1979) Utdannet ved Kingston University og Desmond Jones School of Mime and Physical Theatre, London, samt mastergrad i Teatervitenskap fra NTNU. Mari har gjennom sine kompanier Krysinska Teaterproduksjon og Teaterkompaniet Pilot jobbet som skuespiller, regissør og manusansvarlig i en rekke produksjoner. Mari jobber også mye administrativt og strategisk i Trøndelagsregionen: Siden 2015 har hun vært daglig leder i Propellen Teater i Trondheim, et samlings- og utviklingssted for alle i det frie teaterfeltet i Trøndelag, og en medlemsorganisasjon som arbeider for å fremme og skape ny, norsk scenekunst – bla. gjennom en pågående forskning av Dokumentarisme. Under hennes ledelse har medlemstallene økt og aktiviteten har gått opp, og hun har gitt mange skuespillere muligheten til å jobbe sammen med anerkjente dramatikere og regissører i arbeidet med å utvikle ny norsk dramatikk. Mari bor på Stjørdal og har siden 2011 vært ansvarlig for kunst- og kulturverkstedet Lokstallen som har scenekunst og mangfold som hovedfokus. Her har hun en bevisst satsning på å hente inn gjestespill fra hele landet og slik sett gi frilansskuespillere og kompani muligheter til å vise seg frem, og samtidig bygge publikumsmassen i Stjørdalsområdet. Hun er også rådgiver for scenekunst i Stjørdal kommune.

Peder Opstad

Oppvokst i Molde (f. 1970). Bosatt i Oslo siden 1997. Gift og har tre barn. Utdannet skuespiller ved The Arts Educational London Schools (1993-96). Har vært engasjert ved Nordland Teater, Haugesund Teater, Oslo Nye Teater, Riksteatret, Teater Joker, Teater Innlandet og Radioteatret. Kan også vise til 6 år som styremedlem i Norsk skuespillersenter (2010-16). I 1998 grunnla han Teater Grimsborken, og en betydelig del av hans karriere har vært viet dette kompaniet som daglig – og kunstnerisk leder, skuespiller, instruktør og produsent. Ved utgangen av 2016 la Peder Teater Grimsborken på is. Innen da hadde han rukket å produsere 21 produksjoner, som hadde munnet ut i rundt 4040 forestillinger for over 360.000 barn, unge og voksne. Brorparten av forestillingene har funnet sted i Den kulturelle skolesekken, men Teater Grimsborken har flere ganger co-produsert med institusjonsteatre, som Sogn og Fjordane Teater og Teater Innlandet, i tillegg til gjestespill på festivaler og andre arenaer. Totalt 32 skuespillere har vært engasjert av Teater Grimsborken på lengre og kortere engasjement. Peder er fra januar 2017 tilknyttet Akershus Teater som skuespiller, kunstnerisk rådgiver og dramaturg.

Om prisen:

Frilansprisen skal hedre en frilansskuespiller som i sin foreløpige karriere og/eller i løpet av det siste året har jobbet målbevisst og variert i sitt skuespillerarbeid, har vist vilje til å videreutvikle seg og fornye sine kunnskaper, har bidratt positivt til frilansmiljøet og som gjerne har gjort en innsats utenom det vanlige for å fremme frilansskuespilleres kår og miljø i Norge.

Prisen ble lansert i 2010, og deles ut årlig av Norsk Skuespillersenter. Den består av et stipend på 10 000,-, samt et diplom spesialdesignet av Linn Ramm Østgaard. Og medfølgende heder og ære, såklart!

Tidligere vinnere av Frilansprisen:

2015 – Gard Bjørnstjerne Eidsvold

2014 – Cici Henriksen

2013 – Bernt Bjørn

2012 – Nils Petter Mørland og Mats Eldøen
Pris: «Enkelte tålte det dårlig» fra Prosjekt Barndom av Morten Magnus, trykk

2011 – Ane Skumsvoll
Pris: Spesiallaget original i serien Hei fastlege av Ingunn Christensen, tegning

2010 – Hanna Kavli Lund
Pris: «Stjernebefølersken» av Bjørg Thorhaldsdottir, trykk