Bransjenyheter

Demonstrerer mot kulturelt samarbeid med Israel

AKULBI – Samordningskomiteen for akademisk og kulturell boikott av staten Israel og Palestinakomiteen i Norge varsler demonstrasjon i forbindelse med premieren på Nationaltheatrets bidrag til samarbeidsprosjektet TERRORisms.

Demonstrasjonen skjer i forbindelse med premieren på Nationaltheatrets  på sitt bidrag til prosjektet TERRORisms - «Vi tygger på tidens knokler» - 15. januar.

En gruppe scenekunstnere satte i 2014 spørsmålstegn ved samarbeidet, fordi de mener Habima deltar aktivt i normaliseringen av Israels bosettingspolitikk ved å spille i israelske ulovlige bosettinger på Vestbredden. .

Nationaltheatret har diskutert saken internt og valgt å fortsette samarbeidet på tross av teatret ikke kan gi noen garanti for at de ikke vil spille i okkuperte områder.

- Jeg mener dialog, protest og konfrontasjon mfed kunstneriske virkemidler har langt større verdi enn boikott og taushet, skrev teatersjef Hanne Tømta i Aftenposten i august 2014.

-Uansett hva stykket handler om, bidrar samarbeidet til å legitimere Israels okkupasjonspolitikk. Demonstrasjonen retter seg ikke mot innholdet i forestillingen, men mot samarbeidet som legitimerer Israels okkupasjon av Palestina og den folkerettsstridige bosettingspolitikken, sier Kathrine Jensen, leder av Palestinakomiteen i Norge, i en pressemelding.

Demonstrasjonen er meldt å finne sted utenfor Nationaltheatrets hovedinngang 15. januar kl 18.30.

Følgende organisasjoner har meldt sin tilslutning til arrangementet per 8. januar:

Musikernes fellesorganisasjon, Fagforbundet, Industri Energi, SU, SV, Rødt, AUF Oslo, Bestemødre for fred, Palestine Network Norway, Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom, Fellesforbundet avd 850 Oslo Grafiske Fagforening

NSFs styre behandlet saken om samarbeidet i høst og er senere informert om utviklingen via forbundets krets ved teatret. Forbundet, som er en partipolitisk uavhengig organisasjon, slår fast at det blant medlemmene er delte meninger om kulturell boikott som virkemiddel. NSF er derfor ikke medarrangør av demonstrasjonen, men oppfordrer alle sine medlemmer til å engasjere seg i samfunnsdebatten, og aktivt ta stilling i denne og andre aktuelle saker.

Mer om denne saken på scenekunst.no