Bransjenyheter

Nytt fra andre deler av bransjen. For egne nyheter fra forbundet, se "aktuelle forbundssaker".

Tilskudd fra insentivordningen til sju prosjekter

Sju av søkerne til insentivordningen for film- og serieproduksjoner har i dag fått tilbud om tilskudd. Årets første insentivtildelinger viser at ordningen tiltrekker seg store internasjonale produksjoner som vil legge hele eller deler av opptakene sine til Norge. Både spillefilmer og norske og internasjonale dramaserier er denne gangen blant mottakerne.

Insentivordningen »

Finalekandidatene til Frilansprisen 2016 er klare

Etter en nasjonal nominasjonsprosess har valget falt på disse kandidatene til Frilansprisen 2016.

Frilansprisen »

NYE HEDDAPRISER I 2017: – FORESTILLINGER FOR BARN OG UNGDOM HEDRES MED HVER SIN PRIS

To nye priser skal deles ut når Heddaprisen 2017 går av stabelen på Oslo Nye Teater 18. juni i år! Teaterårets beste forestillinger for ungdom løftes nå frem med en egen priskategori som teller tre nominerte. Nytt av året er også at de beste barneforestillingene vil fremheves i egen kategori, også de med tre nominerte.

Heddaprisen »

Tildelinger fra Kulturrådet

I årets siste tildeling til fri scenekunst fra Norsk kulturfond ble det bevilget nesten 16 millioner kroner til 31 teaterprosjekter og i underkant av 13 millioner til 25 danseprosjekter. - Den geografiske spredningen er god og mange av prosjektene i denne runden er rettet mot barn og unge, sier Jørgen Knudsen, scenekunstkonsulent i Kulturrådet.

Fri scenekunst »

Gammlengprisen til Juni Dahr og Merete Klingen

Rolf Gammlengs pris til utøvende kunstnere ble delt ut på Hotel Continental i Oslo 14. desember.

Rolf Gammleng pris til utøvende kunstnere »

Nominér kandidater til Frilansprisen

Send inn dine forslag til hvem du mener fortjener prisen. Fristen for å sende inn er torsdag 15. desember.

Frilansprisen »

Ferne Downey gjenvalgt som FIA-president

Under den 21. FIA-kongressen i Sao Paulo ble Ferne Downey gjenvalgt som president.

Gjenvalgt »

Jørgen Knudsen er ny scenekunstkonsulent

Kulturrådet har ansatt Jørgen Knudsen som ny scenekunstkonsulent.

Ny scenekunstkonsulent »

Skuespiller- og danseralliansen ansetter to nye kunstnere

Skuespiller- og danseralliansen utvider antallet kunstnere igjen, og ansetter én danser og én skuespiller fra 1. august. Disse to kommer i tillegg til tre kunstnere som ble ansatt 1. mai.

Nyansatte »

Tildelinger fra Norsk Kulturfond

I årets første tildeling til fri scenekunst fra Norsk kulturfond er det bevilget 12,5 millioner kroner til 27 teaterprosjekter og 10,4 millioner til 22 danseprosjekter. Det er god geografisk spredning og mange prosjekter rettet mot barn og unge i denne søknadsrunden.

Støtteordning »

Nominasjonene til Amandaprisen er klare

Amandaprisen deles ut under Filmfestivalen i Haugesund, og her er de nominerte.

Prisutdeling »

Heddaprisen 2016

Årets Heddapriser er delt ut!

Heddaprisen 2016 »

Tre kunstnere ansettes i Skuespiller- og danseralliansen

Skuespiller- og danseralliansen ansetter to dansere og én skuespiller etter søknadsrunden tidligere i vår.

Alliansen ansetter flere »

Fire nye regilærere på KhiO

Kunsthøgskolen i Oslo har ansatt fire nye regilærere på bachelor- og masternivå.

Utvider staben »

Forslag til endringer i Åndsverkloven

Kunstnernes rettigheter styrkes i en ny og moderne Åndsverkslov.

Styrket opphavsrett »

Vinnere av Kanonprisen

Kanonprisen for 2015 ble delt ut under Kosmorama, filmfestivalen i Trondheim. Her er vinnerne.

Prisutdeling »

KHIO søker professor i skuespillerfag

Kunsthøgskolen i Oslo (KHIO) utlyser en stilling som professor i skuespillerfag. Søknadsfrist er 29. februar.

Ledig stilling »

Ny sjef på Black Box Teater

Anne-Cécile Sibué-Birkeland er ansatt som ny teatersjef på Black Box Teater, og tiltrer i stillingen 1. mai 2016.

Ny teatersjef på Black Box Teater »

HBO Nordic med norske serier

Strømmetjenesten HBO Nordic tar nye grep ved å kjøpe inn norske filmer og lage tv-serier.

HBO Nordicmed norskprodusert innhold »

Ber regjeringen bedre kjønnsbalansen i norsk film

Stortinget behandlet i går Filmmeldingen, og ber regjeringen iverksette tiltak for å bedre kjønnsbalansen i norsk filmbransjes ledende posisjoner.

Ber regjeringen bedre kjønnsbalansen »

Forslag om endret fastsetting av grunnlaget for korttidsytelser etter folketrygdloven

Arbeids- og sosialdepartementet foreslår å endrer sykepengegrunnlaget for personer som har inntekt både som frilanser og selvstendig næringsdrivende.

Endrer sykepengegrunnlaget »

Heddaprisene 2014/2015

De prestisjefylte Heddaprisene ble i år delt ut på Nationaltheatrets hovedscene søndag 14. juni 2015.

Heddaprisene 2014/2015 »

Modernisering av åndsverkloven

Stortinget sluttet seg 11. juni til regjeringens forslag om generell avtalelisens, som skal gjøre det enklere å avtale bruk av åndsverk. - Akkurat hva vi trenger, sier skuespillerforbundets generalsekretær.

Stortinget for generell avtalelisens »

Hadde forventet mer av filmmeldingen

– Filmmeldingen fra kulturministeren mangler ambisjoner, mener Maria Bock, styremedlem i Norsk skuespillerforbund.

Samtalene om pensjon strandet

Partene greide ikke bli enige i spørsmålet om ny pensjonsordning for Kultur-Norge. Det betyr enda flere millioner i pensjonssmell for norske kulturinstitusjoner.

Blir det enighet om pensjon for ansatte i teater og orkester?

Det går svært langsomt med å finne en løsning for pensjonen for ansatte i teater og orkestre og operaen.

Liten framdrift i pensjonsforhandlingene »

Kulturdepartementet: Det er ulovlig å bruke Popcorn Time

Den populære tv- og filmstrømmetjenesten Popcorn Time er ulovlig, ifølge Kulturdepartementet.

Ulovlig strømmetjeneste »

Fire nye ansatte i Skuespiller- og danseralliansen

Skuespiller- og danseralliansen har ansatt to dansere og to skuespillere etter søknadsrunden i vår.

Nye ansettelser i Skuda »

Fortsetter moderniseringen av åndsverkloven

Nytt lovforslag om generell avtalelisens skal gjøre det enklere å avtale bruk av åndsverk.

Lovforslag om generell avtalelisens »

Kanonprisen 2014

Den norske filmbransjens egne priser ble delt ut for ellevte gang under Kosmorama Trondheim internasjonale filmfestival torsdag 5. mars. Vi gratulerer alle vinnere og nominerte!

Kanonprisen 2014 »

Hans Antonsen ny direktør for Kilden

Grimstad-ordfører Hans Antonsen (49) erstatter Bentein Baardson som administrerende direktør for Kilden.

Ny Kilden-direktør »

Justerprisen til Bjarte Hjelmeland

Bjarte Hjelmeland er mandag 16. februar tildelt Leif Justers ærespris.

Justers ærespris »

Utgreiing om kunstnarøkonomi overlevert til kulturministeren

Onsdag 28. januar blei utgreiinga om kunstnarøkonomi levert til kulturminister Thorhild Widvey.

Kunstnarøkonomi »

Forlik mellom Norwaco og Get/ Canal Digital

Skuespillerforbundet har lenge omtalt striden mellom tv- og filmarbeidere representert gjennom rettighetsforvalteren NORWACO og kabelselskapene Canal Digital og Get. Denne uken kom det til forlik mellom partene, like før saken skulle opp i retten.

Forlik mellom Norwaco og Get/ Canal Digital »

Demonstrerer mot kulturelt samarbeid med Israel

AKULBI – Samordningskomiteen for akademisk og kulturell boikott av staten Israel og Palestinakomiteen i Norge varsler demonstrasjon i forbindelse med premieren på Nationaltheatrets bidrag til samarbeidsprosjektet TERRORisms.

Demonstrerer mot teaterpremiere »

Cici Henriksen tildelt Frilansprisen 2014

Norsk Skuespillersenter hedrer årlig en frilansskuespiller med Frilansprisen.

Pris til Lars Øyno

Gratulerer til Lars Øyno som en av vinnerne av Rolf Gammleng-prisene 2014

Kulturbudsjettet 2015

Den blå-blå regjeringens første egne statsbudsjett ble lagt fram kl. 10.00, onsdag 8.oktober.

Kulturbudsjettet 2015 »

Get skifter eiere

Danske TDC kjøper kabelselskapet Get for 13,8 milliarder kroner.

Get er solgt »

Kinosuksess stopper tv-drama?

Norske filmer har gått så bra på kino at NFIs budsjett for etterhåndsstøtte overskrides med opptil 40 millioner. Underskuddet må dekkes inn gjennom stopp i utbetalinger fra andre av filminstituttets støtteordninger, og tv-bransjen fortviler. Virke påpeker at fjorårets kutt i potten til spillefilmstøtten nå får konsekvenser.

Kinosuksess stopper tv-drama? »

Tildelinger fra Norsk kulturråd

Kulturrådet har delt ut 13,9 millioner kroner til 21 prosjekter innen fri scenekunst teater.

Tildelinger fra Norsk kulturråd »

Kulturskolelærere i streik

Musikernes Fellesorganisajon stemte 26. mai mot meklerens skisse til løsning i kommunesektoren og tar ut seks ansatte ved Bærum Kulturskole i streik fra onsdag 11. juni. - Arbeidstidsbestemmelsene for lærerne er vesentlig svekket. Vi kan ikke godta et oppgjør som gjør det umulig for våre medlemmer å gjøre jobben sin, sier MFOs forbundsleder, Hans Ole Rian.

Kulturskolelærere i streik »

Utredning om Norsk kulturråd overlevert

Utredningsgruppen som ble nedsatt i desember 2013 for å gjennomgå Norsk kulturråds organisasjon og oppgavesammensetning, leverte 2. juni sin rapport og sine anbefalinger til kulturminister Thorhild Widvey.

Utredning om Norsk kulturråd »

Endelig dubbingavtale!

–Vi er stolte av at vi har klart å komme fram til en avtale som vi tror og håper er bra for begge parter, sier daglig leder i NorDubb, Robert Johnsen, og forbundsleder i NSF, Hauk Heyerdahl.

endelig dubbingavtale »

Privatkopieringen har aldri har vært høyere

Det har aldri blitt kopiert mer TV, film og musikk: Samtidig som den totale kopieringen i Norge øker, holder andelen av ulovlig kopiering seg stabil. Det viser en fersk undersøkelse fra opphavsrettsorganisasjonen Norwaco.

Privatkopieringen øker »

MFO stemte mot Riksmeklerens skisse i kommunesektoren

Musikernes Fellesorganisasjon, som også organiserer ansatte i kulturskolen, stemte mandag 26. mai mot riksmeklerens forslag til løsning for tariffrevisjonen i kommunesektoren (KS). Flertallet i LO Kommune stemte imidlertid for forslaget og det blir dermed ingen streik fra i dag.

Mot streik for MFO-organiserte? »

Heddaprisene 2014

De prestisjefulle Heddaprisene ble delt ut under en festforestilling på Nationaltheatrets hovedscene søndag 15. juni 2014.

Heddaprisen 2014 »

Krever boikott av israelsk teater

Nationaltheatret bør bryte samarbeide med det israelske teatret Habima, som spiller i ulovlige bosettinger i Palestina, mener medlemmer i Teatertanken i brev til teaterledelsen.

Krever boikott av israelsk teater »

Gullruter til Lystad og Aurvåg

Elsa Lystad og Trond Fausa Aurvåg mottok prisene for fjorårets beste skuespillerinnsats i tv-produksjoner under Gullruten i Bergen 9. mai.

Gullruten 2014 »

Flere uten fast jobb

Stadig flere jobber som skuespillere i Norge, og stadig flere av dem er frilansere, skriver Klassekampen i dag.

Flere frilansskuespillere »

Kulturdepartementet gir tilskudd til synstolking

Kulturdepartementet tildeler 200.000 kroner til synstolking av norske filmer. Formålet med synstolkning er å gi blinde og svaksynte beskrivelse av handlingen i filmen.

200 000 til synstolking »

Tv-produsenter går til Virke

De seks tv-produksjonsselskapene som tidligere i måneden meldte seg ut av Produsentforeningen, har gått inn i hovedorganisasjonen Virke.

Tv-produsenter inn i Virke »

Gullruten-nominasjonene er klare

De nominerte til Gullruten er klare! Prisutdelingen finner sted under Nordiske mediedager i Bergen lørdag 9 mai fra kl. 19.30.

Gullruten-nominasjoner »

Ny utredning om kunstnerøkonomi

Kulturdepartementet går nå i gang med en utredning om kunstnerpolitikkens virkemidler.

Ny utredning om kunstnerøkonomi »

Kulturrådets nye medlemmer

De nye medlemmene i Kulturrådet presenteres etter årets første rådsmøte.

Nye medlemmer i Kulturrådet »

Rettighetsavtale om NRK-arkivet

Etter flere års «av-og-på»-forhandlinger har Norwaco endelig blitt enig med NRK om en avtale om utnyttelse av NRKs arkivmateriale. Avtalen muliggjør gjensyn med klassikere fra vår nære fortid ved strømming over internett.

NRK-arkiv »

Saksøker Kulturdepartementet

Tolv lydbokinnlesere saksøker Kulturdepartementet med krav om å få ordnede arbeidsforhold.

Kutter kutt i kunstnerstipendene

Regjeringen er nå enig med KrF og Venstre i statsbudsjettet for 2014. Det likevel ikke kutt i Statens Kunstnerstipend. Samtidig opprettholdes pressestøtten på 2013-nivå, melder NRK.

Gammlengprisen til Ståle Bjørnhaug

Skuespiller Ståle Bjørnhaug er tildelt Fond for utøvende kunstneres pris for meget fortjenstfull innsats i sceniske forestillinger.

Gammlengprisen til Bjørnhaug »

Widvey og Åmås til Kulturdepartementet

Thorhild Widvey blir ny kulturminister. Med seg får hun tidligere kulturredaktør i Aftenposten, Knut Olav Åmås, som blir statssekretær i Kulturdepartementet.

Ny politisk ledelse »

Auke på 97 millionar kroner til scenekunst

I budsjettframlegget for 2014 er den samla løyvinga til scenekunst nær 2 milliardar kroner.

Statsbudsjettet 2014 Scenekunst »

Kritikerprisen til Vagn Lid

Årets kritikerpriser ble delt ut 18.september. Årets kritikerpris for teater er tildelt Tore Vagn Lid for regien på Kill them all! ved Nathionaltheatret. Vi gratulerer!

- Torskedumt og umoralsk

Det er ikke bare i Norge man stiller spørsmålstegn ved at film- og tv-produksjoner med nasjonal støtte spilles inn utlandet.

16 husdramatikere på plass

Dramatikkens hus har valgt ut 16 husdramatikere som skal være tilknyttet huset i en en toårsperiode

Heddaprisene 2013

Søndag 9. juni ble Heddaprisene delt ut for 16. gang! Ingar Helge Gimle, Gisken Armand, Espen Klouman Høiner og Verk Produksjoner var blant de 10 som ble hedret for sine fremragende sceneprestasjoner i teateråret som har gått.

Nominerte til Heddaprisen

Nominasjonene til Heddaprisen er klare! Vi gratulerer alle nominerte!

Gullruter til Kjosås og Johansen

"Halvbroren" ble årets tv-drama, "Helt Perfekt" ble årets humorprogram, mens Frank Kjosås og Lene Kongsvik Johansen mottok skuespillerprisene under tv-bransjen egen prisutdeling, Gullruten, 11. mai.

Ny Heddajury

Heddakomiteen har oppnevnt ny jury for teatersesongen 2013-2014.

Heddajury 2013-2014 »

Svenske dubbere streiker

Svenske dubbere legger ned arbeidet etter at SDI Media og Dubberman avviste meklingsforslag.

Kanonprisen 2012

Cecilie Mosli, Kristoffer Joner ("Kompani Orheim") og Andrea Bræin Hovig ("Som du ser meg") har mottatt Kanonprisen for beste filmroller 2012. NSF gratulerer!

Statens kunstnerstipend

Årets mottakere av Statens kunstnerstipend ble offentliggjort like før påske. 16 skuespillere har mottatt arbeidsstipend, 36 har mottatt diversestipend - og 11 har mottatt det nye stipendet for nyutdannede kunstnere. Vi gratulerer!

Helnorsk cast nominert til Frankrikes største teaterpris!

Forestillingen Forget me not med fjorårets skuespillerkull fra Høgskolen i Nord-Trøndelag er nominert til årets beste teaterforestilling i Frankrike i 2013. Vi gratulerer!

NRK og IFPI enige

Etter å ha stått uten avtale om bruk musikk på TV, har NRK og plateselskapenes organisasjon IFPI endelig kommet til enighet.

Torshovsteatrets venners pris til Roll

Pia Maria Roll er tildelt Torshovteatrets venners pris for forestillingen Ship O'hoi som ble spilt på Black Box, på Trøndelag teater og på Rådstua i Tromsø høsten 2012.

Kulturutredningen 2014

Kulturutredningen 2014 er ferdigstilt. Engerutvalget mener at Kulturløftet I og II i har gitt imponerende resultater, men at oppmerksomheten nå bør rettes mot mer kunstproduksjon, kvalitet og publikum.

Her er de nominerte til Kanonprisen!

Medlemmer i skuespillerforbundet og syv andre fagforbund har stemt frem sine favoritter fra fjorårets filmer,

Internasjonale skuespillerpriser til Halvbroren

Skuespillerne i Halvbroren stakk av med prisene for både beste kvinnelige og mannlige hovedrolle under FIPA i går.

20 kunstnere ansatt i unikt prøveprosjekt!

Ti dansere og ti skuespillere er ansatt i Skuespiller- og danseralliansen, et unikt prøveprosjekt med finansiering fra Kulturdepartementet.

ansatte i alliansen »

Siri Senje og Line Rosvoll til Dramatikkens hus

Siri Senje og Line Rosvoll er de nye utviklingskonsulentene på Dramatikkens hus.

Komiprisen 2012

Øyvind Blunck mottok heder og ære under Komiprisen lørdag 25. august. Se alle vinnerne her.

Pris til teatergründere

Nils Petter Mørland og Mats Eldøen mottok 18. august Frilansprisen 2012 fra Norsk Skuespillersenter. De to får prisen for sitt arbeid med å opprette og drive improvisasjonsscenen Det Andre Teatret.

Amandaprisene 2012

Filmfestivalen i Haugesund arrangeres i år for 40ende gang - og selvfølgelig ble prisene for beste prestasjoner i året som gikk også delt ut. Her er årets Amanda-vinnere:

Forbundets kretser - Ny inndeling

Norsk Skuespillerforbund er organisert i kretser. Noen av landets største teatre utgjør egne kretser, men for fleste medlemmene vil bostedsadresse bestemme hvilken krets man tilhører. Generalforsamlingen 2012 har vedtatt endringer i kretsstrukturen:

Tildelinger fra Fond for frilansere

Norsk Skuespillerforbunds Fond for frilansere har 20.04.12 bevilget totalt 258 000 til produksjoner med frilansmedlemmer av forbundet.